مرضیه دهقان نیری؛ سید علی اصغر سلطانی؛ مهدی مقدسی نیا
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-23
چکیده
یکی از ابعاد مهم گفتگوهای قرآنی، رعایت و عدم رعایت قواعد ادبورزی است. پژوهش حاضر میخواهد جلوههای ادب و بیادبی را در گفتگوهای میان فرعون و موسی(ع)، باتکیهبر نظریه ادب براون و لوینسون (1987) و نظریه بیادبی کالپپر (1996) در سوره اعراف بررسی کند. مسئله این تحقیق پاسخ این است که کاربرد راهبردهای ادب و بیادبی در این متن گفتگویی، به چه ...
بیشتر
یکی از ابعاد مهم گفتگوهای قرآنی، رعایت و عدم رعایت قواعد ادبورزی است. پژوهش حاضر میخواهد جلوههای ادب و بیادبی را در گفتگوهای میان فرعون و موسی(ع)، باتکیهبر نظریه ادب براون و لوینسون (1987) و نظریه بیادبی کالپپر (1996) در سوره اعراف بررسی کند. مسئله این تحقیق پاسخ این است که کاربرد راهبردهای ادب و بیادبی در این متن گفتگویی، به چه میزان و در چه جهتی است. هدف بررسی چگونگی عملکرد و تاثیرگذاری راهبردهای ادب و بیادبی در این گفتگوهاست. نتایج عبارتنداز: گفتار مودبانهتر موسی(ع) و گفتار بیادبانه فرعون، اختصاص بیشترین میزان راهبردهای ترکیبی در آیهها، کاربرد میزان بالای تمامی راهبردهای ادب توسط موسی(ع) و کاربرد میزان بالای تمامی راهبردهای بیادبی توسط فرعونیان. وجود دو گروه متضاد و مخالف باتوجهبه صفتهایشان نشان از علت کاربرد یک گروه از راهکارهای ادب و گروه دیگر از راهکارهای بیادبی است. یافتههای پژوهش همچنین نشاندهنده اهمیت مطالعه ادب و بیادبی به عنوان پدیدهای اجتماعی- کاربردشناسی است که ارتباطدهنده بین مذهب و اخلاقیات است. همچنین این پژوهش با کمک نظریههای زبانشناسی(کاربردشناسی) افقی جدید پیش روی مخاطب میگذارد تا درک بهتری از آیههای قرآن و تفاسیر آن داشته باشد.
سید علی اصغر سلطانی؛ مهدی مقدسی نیا؛ حسین تک تبار فیروزجایی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 67-82
چکیده
صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (س) عبارتی است که مسلمانان روزانه بارها آن را بیان میکنند یا از دیگران میشنوند. در نگاه اول، صلوات به قصد قربت انجام میشود، اما با دقت بیشتر میتوان دریافت که نقش کاربردی مهمی در ارتباطات اجتماعی روزمره ایفا میکند. مسئلة اصلی این پژوهش آن است که دریابد صلوات در تعاملات اجتماعی میان مسلمانان، در حوزة ...
بیشتر
صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (س) عبارتی است که مسلمانان روزانه بارها آن را بیان میکنند یا از دیگران میشنوند. در نگاه اول، صلوات به قصد قربت انجام میشود، اما با دقت بیشتر میتوان دریافت که نقش کاربردی مهمی در ارتباطات اجتماعی روزمره ایفا میکند. مسئلة اصلی این پژوهش آن است که دریابد صلوات در تعاملات اجتماعی میان مسلمانان، در حوزة شفاهی، میان شیعیان ایرانی فارسیزبان و شیعیان عراقی عربزبان چه نقش ارتباطیای بازی میکند و آیا تفاوتی در نوع کاربرد صلوات در میان این دو گروه اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ چهارچوب نظری کلی این پژوهش کاربردشناسی زبان و بهطور خاص نظریة کنشهای گفتاری جان سرل است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که صلوات علاوه بر بعد بیانی ابعاد منظوری نیز دارد و بهعنوان کنش گفتار ترغیبی، عاطفی، تعهدی، و اعلامی در شرایط کاربردی و اجتماعی مختلف به کار میرود. همچنین، نتایج نشان میدهد کاربرد صلوات در کنش گفتارهای ترغیبی با هدف غیرمستقیمگویی به کار رفته است؛ در کنشهای عاطفی افراد برای تشدید بیان احساس در وجود خویش از صلوات بهره میگیرند؛ در کنشهای تعهدی نیز هدف از بهکارگیری صلوات تقدس بخشیدن به تعهد است؛ و در کنشهای اعلامی همسو کردن دیدگاهها و اعلام مواضع از یک سو و جلب توجه افراد به یک موقعیت، از طریق بالا بردن صدا، میتواند عامل تأثیرگذار در استفاده از صلوات باشد.